Joi, 27 ianuarie, Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România (AIPROM) a organizat evenimentul „Fascinanta călătorie a cartofului, de la sămânță la farfurie!”. Evenimentul s-a desfășurat în format hibrid șia debutat cu introducerea făcută de către dl. Vasile Iosif, Președinte AIPROM. A fost prezentată pe scurt situația industriei de protecție a plantelor, precum și provocările pe care aceasta trebuie să le depășească în context european și național.
Obiectivul global al acestor strategii (n.r. De la Fermă la Consumator și pentru Biodiversitate 2030) este reprezentat de regândirea întregului lanț de aprovizionare și construirea unui sistem alimentar durabil din punct de vedere ecologic, social și economic, care să acopere toate verigile unei economii circulare. Având în vedere aceste obiective cred că este timpul să ne întrebăm dacă: putem furniza produse alimentare într-un mod sustenabil pentru o populație în creștere? Putem menține profitabilitatea și viabilitatea fermelor din Uniunea Europeană? Poate fermierul roman și european să-și protejeze culturile agricole cu mai puține produse de uz fitosanitar atunci când există un număr în creștere de organisme de dăunare? Vor contribui cele doua strategii la crearea unei agriculturi europene mai rezilientă la crizele care vor urma, sau doar vom transfera problemele noastre către alte continente? – a spus Vasile Iosif, Președinte AIPROM.
Înprima parte a evenimentului membrii Consiliul Director au răspuns întrebărilor adresate de cătreLucian Mîndruță, moderatorul evenimentului cu privire la activitatea,realizările AIPROM din anul 2021, precum și obiectivele de dezvoltare viitoare.
Adoua parte a evenimentului a avut ca temă situația culturii de cartof înRomânia, discuția fiind deschisă de o prezentare cu date statistice relevante șia continuat cu o dezbatere despre aportul fiecărui actor implicat în etapele călătorieicartofului, de la sămânță la farfurie.
Paulina Gabor, Director DirecțiaFitosanitară, a vorbit despre importanța colaborării autoritățilorcu industria de protecție a plantelor din România. „Colaborăm cu industriapentru că numai așa putem obține recolte sănătoase. Cultura cartofului estesusceptibilă la atacul multor organisme de dăunare. Monitorizarea acesteiculturi începe de la analiza solului până la produsul finit” – a punctatDirector din cadrul Autorității Naționale Fitosanitare.
Elena Izadi, sefa Biroului de ProtecțiaPlantelor și Carantina Fitosanitară,a punctat faptul că aceasta este o cultură importantă și din punct de vederefitosanitar necesită o atenție deosebită, fiind atacată de numeroase organismede dăunare. „O parte din aceste organisme sunt obișnuite așa cum este Gândaculde Colorado, iar alte sunt organisme dăunătoare de carantină – organisme destulde periculoase care produc pagube mari și sunt dificil de eradicat. O parte dinaceste organisme de carantină sunt prezente și în România. Sunt organisme greude combătut, însă cu sprijinul fermierilor și cu sprijinul ANF sperăm ca acesteorganisme de carantină să fie eradicate și să obținem un cartof sănătos care săfie găsit atât în supermarket și care să circule liber în U.E”.
Gheorghe Boțoman, Membru Fondator FNCR, a vorbit despre problemele pe care le întâmpinăfermierii în combaterea organismelor de dăunare din cultură. „Pentru anumiteboli de carantină nu există metode de combatere, nici chimică, nici biologică,sunt doar măsuri preventive care pot fi luate la nivel de fermă. Pentrusegmentul dăunători de sol, fermierii se confruntă cu probleme majore. Suntfoarte puține produse pentru dăunătorii de sol omologate în România. Pentru acombate nematozi cu chist este nevoie de o combatere integrată și de utilizareunor soiuri tolerante sau rezistente” – a subliniat Gheorghe Boțoman.
Unexemplu de bune practici în ceea ce privește colaborarea dintre fermieri șiindustria de procesare a cartofului este reprezentat de colaborarea dintrecompania PepsiCo (producatoare de chipsuri) și Grup Șerban. Marius Dineș – AgroField CoordinatorRomânia PepsiCo a vorbit despre standardele pe care fermierii trebuie să leîndeplinească pentru a livra cartofi pentru chipsuri, dar și despre colaborareade succes pe care compania a dezvoltat-o cu Grupul de firme Șerban Holding. „Avemstandarde PepsiCo interne și ne aliniem certificării Global G.A.P. Ne propunemca în 2-3 ani toți fermierii cu care colaborăm să fie certificați Global G.A.P.Cu mândrie pot să spun că aproape 100% din cartofii pe care îi procesăm provindin producția internă, de la fermierii din România”.
Ionuț Nache, Director General INAQConsulting. „Sunt specificații foarte clare, suntcriterii de audit, oamenii trebuie să fie calificați în acest sens.Echipamentele utilizate trebuie să fie calibrate. În ceea ce priveșteanalizele, toate analizele solicitate sunt în baza caietului de sarcini și neapăratlaboratorul unde se efectuează analizele trebuie să fie acreditate. Totul esteextrem de atent monitorizat. Privim totul din perspectiva consumatorului șitrebuie să ne asigurăm că totul este sigur pentru consum.”
Romulus Oprea, Președinte Federația NaționalăCartoful a vorbit despre rentabilizareaproducției de cartof în România și despre pașii pe care trebuie să îi parcurgăfermierii pentru a se asigura că producția obținută ajunge la consumator. „Avemnevoie de material de plantare corespunzător, fermieri specializați și trebuiesă rezolvăm problema irigațiilor și a depozitelor. Prin asociere putem aveaacces mai facil în supermarketuri. Deja găsim cartof românesc în supermarket.Suntem în direcția bună, însă avem nevoie de puțină rigoare, avem nevoie dedate clare și reguli. Există 70 de boli și dăunători la cartof și, cu toateaceste neajunsuri suntem deja în supermarket și nu ne rămâne decât să fimplătiți la calitate egală cu prețuri egale” – a punctat Romulus Oprea.
Punctul de vedere al distribuitorului a fostprezentat de către Alin Miheșan,Director Comercial ChemarkRom care a vorbit despre nevoia de consultanță afermierilor, dar și despre importanța și rolul fitofarmaciilor la nivel local. „Deservimîn jur de 22.000 de hectare în toate zonele agricole unde se cultivă cartof înRomânia și avem 2 echipe dedicate. Fermierii care cultivă cartof sunt foartebine informați, cunosc noutățile dar au o mare nevoie de soluții și alternativedisponibile. Principala cerință pe care fermierii o au de la noi (de ladistribuitori) este să fim disponibili pentru a valida o anumită tehnologie.Retragerea unor soluții de protecție a plantelor îi lasă pe fermierii expuși înfață unor probleme pentru care nu există soluții care le pot înlocui” – a spusAlin Miheșan, Director Comercial ChemarkRom.